Om Agder folkehøgskole

Agder folkehøgskole er en frilynt folkehøgskole i Kristiansand skjærgården. Skolen ligger 5 km fra Tangvall og 18 km fra sentrum og gir oss gode muligheter for både friluftsliv og urbane aktiviteter - midt i hjertet av Sørlandet.

Bilde av Agder folkehøgskole

Plass til 120 elever

Adresse: Høgskoleveien 49, 4643 SØGNE
E-post adresse: kontor@agder.fhs.no
Elevplasser 120
Aldersgrense 18 år
Eier: Agder høgskolelag
Organisasonsnummer: 971 552 611
Kontonr: 2801 47 40475

Rom og fasiliteter

Alle soverom ligger vendt sjøen. Vi har enkelt- og dobbeltrom. Noen dobbeltrom har dusj og toalett på rommet. De fleste rommene deler dusj og toalett på 4 elever. I tillegg har vi noen leiligheter med plass til 3 elever i hver. Disse har kjøkken og bad.
Vi har blant annet:
  • Treningsrom
  • Kanoer til bruk for elevene
  • Badstue
  • Sandvolleyballbane
  • Flott turterreng
  • Aula med scene
  • Gymsal 24/7
  • Biljardbord
  • Bordtennis
  • Kaffebar
  • Hytte på Hovden

Eierstruktur:

Agder folkehøgskole er en selvstendig, foreningseid skole. Den eies og drevet av Agder høgskolelag. Medlemmer av høgskolelaget er Agder folkehøgskoles venneforening, Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune.

Historikk:

Skolen har lange tradisjoner, og vi kan trekke historien tilbake til 1885. Etter mye turbulens, ble skolen lagt ned, og restartet av rektor Severin Kvaale og hans kone Marie på Hægeland i 1910. I 1918 kom skolen til Kristiansand (den gang Søgne kommune), til et flott nybygg på Tangvall. Rektor Severin Kvaale kunne da fortsette sitt arbeid med Agder folkehøgskole i et bygg som var tilpasset formålet. Skolebygget brant i 1967 og ny skole stod ferdig i Stokkelandsåsen i 1973, med fantastisk utsikt over Kvernhusvannet og sjøen.