TRE TURER – SPENNENDE REISEMÅL. THAILAND: FJELLSTAMMER I NORD, BADING MED ELEFANTER, SOL, STRAND OG BADELIV I SØR, SPENNENDE STORBYLIV I BANGKOK. SVALBARD: SPENNENDE OG EKSOTISK REISEMÅL, MED TURISTAKTIVITETER ÅRET RUNDT. DANMARK MED FORNØYELSESPARKER, SYKKELTURER, OG MYE ANNET.
FAGET
Reiseliv og utvikling er ei linje for deg som er lysten på nye eventyr og opplevelser, og som vil lære mer om reiseliv, turisme og utvikling. Vi ser på hvilken betydning turismen har i dag, og på hvilke muligheter den har.
TURER
På studieturene får vi mange opplevelser, men vi skal samtidig prøve å se hvordan reisemålene tilrettelegger for turisme, og hvordan turismen påvirker lokalsamfunnene. En stor del av skoleåret er knyttet opp mot studieturene, men vi gjør også andre ting.

Thailand
Fokus på dette reisemålet blir bærekraftig turisme i forskjellige former, og ikke minst utvikling. Thailand har det meste. Fjellstammer, strender og storbyliv.
SvalbardSvalbard er et eksotisk reisemål som mange ønsker å besøke. Aktiviteter som hundekjøring, grottevandring og fossilleting er i fokus, og ikke minst utviklingen i turismen på Svalbard.

Det nærmeste utenlandske reismålet for skolen, bare en liten båtreise på rundt tre timer unna. Danmark byr på spennende opplevelser, med fornøyelsesparker og fine strender. Landet er også populært for sin sykkelturisme, og har tilrettelagt fine sykkelveier gjennom store deler av landet.

PRISER FOR 2022-23, INKLUSIVT SKOLETURER.
Undervisningen er gratis. Prisen dekker mat, rom, turer, skolemateriell og påmeldingsgebyr.
Prisene under er totalpriser:-
Kurs | Priser |
---|---|
Checkpoint Charlie | Kr. 117.500,00 |
Film | Kr. 122.500,00 |
Grønnere Hverdag | Kr. 115.500,00 |
Friluftsliv og fotoreiser | Kr. 121.000,00 |
Global utvikling | Kr. 125.500,00 |
Kunst - kultur | Kr. 115.500,00 |
Norwegian Language and Culture | Kr. 117.500,00 |
Reiseliv og utvikling | Kr. 122.500,00 |
Utøvende musikk | Kr. 118.500,00 |
Ansatte

Reidar Nilsen
Rektor
John Åge Drøsdal
Ass. rektor, musikk, volleyball, data
Marianne Amundsen
Kunst - kultur, valgfag
Tore Bruåsdal
Film, valgfag
Sondre Aanstad
Checkpoint Charlie, valgfag
Marianne Høyland-Eichler
Norwegian Language & Culture, valgfag
Morten Ohme
Friluftsliv og fotoreiser, valgfag
Silje M H Dising
Reiseliv og utvikling, valgfag
Tommy van Pelt
Global utvikling, valgfag
Arne Brattekleiv
Permisjon (Reiseliv og utvikling)
Lise B. Hjemlestad
Lærer Framtid og handlingUndervisningen
Fag og aktiviteter
Vi er stolte av en fleksibel timeplan og et rikt fagtilbud som gir høy faglig aktivitet og mange valgmuligheter. Du lager ditt eget skoleår ut fra interesser og lærelyst!
Undervisningen strekker seg fra kl. 9:00 til kl. 20:00. Arbeidsrom/verksteder, utstyr og medelever er tilgjengelige for faglig arbeid hele dagen, hele uka!
I tillegg til det faglige tilbudet, legger skolen til rette for at du får viktige impulser gjennom konserter, utstillinger, foredrag, naturopplevelser, ekskursjoner og mye annet.
Undervisningen foregår på mange arenaer og på mange måter. Linjeaktiviteter, valgfag, seminarer og felles opplevelser gir deg en variert og utfordrende timeplan. Læring foregår i mange sammenhenger også utenom klasserommet. Det som skjer i møte mellom mennesker, for eksempel på internatet, og i møte mellom deg og utfordrende opplevelser, gir folkehøgskoleåret en helt spesiell mulighet for læring og utvikling. Skolen legger til rette for at du får viktige impulser gjennom naturopplevelser, konserter, utstillinger, foredrag, utenlandsturer og mye annet. Noe er obligatorisk, noe velger du selv.

Linjefag (16 - 18 t/u)
Når du begynner på en av våre 8 linje, vil du være knyttet til denne gjennom året. De ulike linjene gir oss en spennende elevmasse. Elever med ulik bakgrunn og interesser skaper et mangfoldig skolemiljø og produserer inspirerende konserter, skoleaviser, utstillinger og filmer. Klasserom vil være disponible for elevene også etter undervisningstid.
Du velger en av følgende linjer:-
- Checkpoint Charlie
- Film
- Friluftsliv og fotoreiser
- Global utvikling
- Kunst - kultur
- Norwegian Language and Culture
- Reiseliv og utvikling
Valgfag
Tilbudet vårt er stort og variert. Du kan velge mellom mer teoretiske valgfag som f.eks. filosofi, psykologi, ta opp fag eller praktiske/kreative fag som f. eks. ballspill, volleyball, kettlebells, salsa, kunst og kor. Du kan bruke valgfag for å styrke linjefaget ditt eller gi skoleåret en mer variert faglig profil. Hvor mange valgfagstimer du velger, avhenger av dine ønsker, men du velger minst tre timer. Vi prøver alltid å spre fagene slik at flest mulig kombinasjoner skal være mulige.

Felles fag og aktiviteter
Fellesskap blir et viktig ord når man vil beskrive folkehøgskoleåret. Det vi gjør og opplever sammen blir gode minner. Fellesopplevelsene spleiser oss sammen, gir faglige utfordringer og nyttig kunnskap. Det du bidrar med sosialt og faglig, bestemmer ditt eget utbytte av folkehøgskoleåret og beriker andres.
Skoleåret inneholder fag og aktiviteter som fokuserer på kunst, kultur og samfunn. Disse fellesopplevelsene forutsetter aktiv deltakelse fra alle. Vi vil ha et spennende og variert skoleår. Utvid horisonten din gjennom tanker og uttrykk fra medelever, lærere og gjester. Vi har også ca 15 internasjonale elever. Det er derfor naturlig at vi fokuserer på andre kulturer og internasjonalt samarbeid.

Morgenstemning - Som en del av første time møtes alle elevene i aulaen for felles start på dagen. Elever eller lærere presenterer tanker, opplevelser eller stemninger som vi tar med oss resten av arbeidsdagen. Vi har også en mulighet for å få med oss beskjeder om dagen som ligger foran.
Lørdagsseminarer - Folkehøgskolen har undervisning også på lørdager! Agder folkehøgskole byr på et variert spekter av lørdagsseminarer. Alt fra klippestuping og kano til temaer omkring filmmusikk, møte med fremmede kulturer, buddhisme og sigøynere. Du velger ca 10 seminarer hvert semester. De fleste er valgfrie mens noen få er obligatoriske.
Fellesfag - Torsdag morgen har hele skolen fellesfag. To timer i aulaen med foredrag og engasjement. Her kan du oppleve inviterte gjester som gir et bidrag til forståelse av verden, eller en engasjert lærer som gir alle et innblikk i sitt fag. Dere kan også komme med forslag til gjester, eller påvirke årets gang gjennom selv å ta ordet.
Skolens time - Her møtes alle eleven en gang i uka. I tillegg til å drøfte viktige spørsmål i skolehverdagen, vil vi kunne fokusere på aktuelle temaer i nyhets- og kulturbildet.
Foredrag/konserter - kan dukke opp når som helst i skoleåret for å gi stimuli til fantasien og påfyll for tanken; forfatterbesøk, jazzgrupper, andre folkehøgskoler sine prosjekter o.l. Når andre linjer/elever byr på utstillinger, konserter, filmvisninger eller prosjektframføringer, gir vi selvfølgelig dette felles oppmerksomhet.
Tverrfaglige prosjekt - Elever og lærere på andre linjer kan og vet mye som alle bør få del i. Vi legger til rette for aktiviteter på tvers av linjene og felles prosjekter som krysser faggrensene (eks. animasjon, filmmusikk, dokumentarfilmgenre.)
Turer/ekskursjoner - Når du velger Agder folkehøgskole, velger du en spennende landsdel med mange muligheter for opplevelser av natur og kultur. Naturen spenner fra det flate Lista-landskapet til høyfjellet på Hovden (der har skolen en hytte). Kulturtilbudet inkluderer teater, festivaler, jazz og Setesdalsk folkemusikk. Linjene har en eller flere turer til innland og utland. Se under de enkelte linjene om turerne på Agder folkehøgskole.
Bogrupper/vask/vertskvart - For at skolehverdagen skal fungere, tar alle del i de oppgavene som må gjøres både i forbindelse med matservering og oppvask, og renhold av egne rom og felles rom på internatet. Innimellom tar alle et i tak for det felles miljøet (utedugnad, opprydding etc.)
Agderlørdag - Linjene byr på en egenprodusert helaften med god mat, underholdning og trivelig samvær. Det legges mye arbeid ned i å gi medelevene en god og minnerik opplevelse.
N.F.S.Grundtvig
Fag og aktiviteterNikolai Frederik Severin Grundtvig , dansk prest, historiker, dikter og folkeopplyser blir kalt folkehøgskolens far. Den første skolen ble grunnlagt i Danmark i 1844. 20 år senere kom den første skolen til Norge. Grundtvig var motstander av datidens kirkelige filosofi om at folket skulle ledes inn i lyset. I stedet mente han at folket ikke skulle ledes, men opplyses, alle mennesker var ressurser som burde utvikles fra der de stod. Opplysning er noe annet enn oppdragelse. For å opplyse trengs muligheten for likeverdige samtaler. Læreren som fagperson vet noe mer enn eleven, men når det gjelder viten om det som er viktig for et menneskeliv, er elev og lærer likestilte. Disse ideene er grunnleggende prinsipper for folkehøgskolen.